Bonde, stat og hjem

nordisk demokrati og nationalisme

fra pietismen til 2. verdenskrig

Aarhus universitetsforl. 2009 Innbundet

Dette er en kulturhistorisk undersøkelse av forholdet mellom demokratiutvikling og nasjonal identitet i Norden fra ca. 1740 til 1940. Boken omfatter Norden som helhet, det vil si Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland. Den argumenterer for at nasjonalismen - i motsetning til den tradisjonelle oppfattelse - var en progressiv og moderniserende størrelse, som fremmet innføringen av demokrati. Med litteraturliste og register.

En kulturhistorisk undersøgelse af forholdet mellem demokratiudvikling og national identitet i Norden fra ca. 1740 til 1940. Norden var i denne periode kendetegnet ved en tæt sammenvævning af en stærk statsmagt, en livskraftig tradition blandt bønderne for foreningsliv og en ansvarlig arbejderbevægelse. Bogen argumenterer for, at nationalismen - i modsætning til den traditionelle opfattelse - var en progressiv og moderniserende størrelse, der fremmede indførelsen af demokrati. I Norden er der en tæt forbindelse mellem solidaritet, politisk fællesskab, demokrati og nationalisme, samtidig med at nationalismen her som andre steder var et dybt emotionelt anliggende.

Forlag Aarhus universitetsforl.

Utgivelsesår 2009