Bolla, Amadeus og teppet

av (forfatter) og Tore Bernitz Pedersen (illustratør).

Gyldendal Tiden 1997 Innbundet

Bergljot, eller Bolla som hun kalles, er 10 år og elsker å være på loftet til mormor og morfar. Der har de bl.a. spennende minner fra den tiden familien bodde i Arabia. En dag Bolla er på loftet finner hun katten Amadeus på yndlingsplassen sin, det arabiske teppet. Det er da hun går bort for å kose litt med ham det fantastiske hender, det flyvende teppet tar med seg Bolla til den lille byen Jazirat Al Hamra.

Fantasifull debut fra arabiske himmelstrøk Møt Bergljot eller Bolla som hun også kalles, på ferie hos mormor og morfar. På loftet ligger et gammelt teppe som katten Amadeus elsker å ligge på. Det viser seg at teppet kan fly! Teppet tar dem med til Arabia og en forlatt by der den eneste de treffer, er Mohammed, som forteller at han er alene igjen etter at folk ble tvunget til å flytte på grunn av en urimelig sjeik. Med det magiske teppet har Bolla og katten ingen problemer med å flytte mellom Norge og Arabia, og neste gang de kommer, finner de at Mohammed er tatt til fange. Med Bollas hjelp blir han sattfri, men då må de vekk fra den forlatte byen. De legger i vei, og aner ikke at de blir forfulgt! Historien er spennende og morsom. Samtidig fletter forfatteren inn opplysninger om arabisk kultur og islam. Vi får blant annet bli med på feiringen av Eid, hos Sjeiken og og oppleve folkefesten gjennom Bollas øyne. Sissel Busk er debutant.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1997