Boligvisjoner

ti forbilder for den sosiale boligbyggingen

av (forfatter) og Jon Guttu (illustratør).

Press 2011 Heftet

Boka presenterer ti boligprosjekter og viser hvilken påvirkningskraft disse har hatt. De ti omtalte prosjektene er: Marseillesblokken i Frankrike, Järnbrotthuset og Årsta center i Sverige, Romerhusene i Danmark, Siedlung Halen, Schafbrühl og Ritterstrasse i Tyskland, Skjettenbyen og Gamle Stavanger i Norge, og Hampstead Garden Suburb i England.

I den sosiale boligbyggingen omkring siste halvdel av 1900-tallet hadde arkitektene stor innflytelse på det som ble bygget, og det var mulig å omsette internasjonale trender til norsk virkelighet. I denne boken presenteres 10 forbilder som har betydd mye i norsk boligdebatt. Forfatteren beskriver prosjektenes tilblivelse, hva som ga dem forbildestatus og hvordan ideene ble formidlet videre og til dels også realisert her hjemme. Samtidig stilles spørsmålet om hvordan forbildene fremstår i dag, og hva vi fortsatt kan lære av dem? I en historisk innføring presenteres samfunnsutviklingen og de utfordringene etterkrigstidens planleggere stod overfor - og forfatteren stiller spørsmålet om hvorfor byplanlegging i minkende grad diskuteres i dag?

Forlag Press