Boken om Stella

av (forfatter) og Marianne Mysen (illustratør).

InfolitenBok 2011 Innbundet

Boka handler om ti år gamle Stella, som har diagnosen ADHD. Fortellingene om Stella viser jenters ADHD i barneskolen, og hvordan kosthold kan bidra til å gjøre familiens spisesituasjoner mer positive. Boka har også en faktadel med forskningsbasert kunnskap om jenter med ADHD. Boka er skrevet for jenter med ADHD, deres foreldre, søsken, lærere og klassekamerater.

Noen med ADHD er bråkete og frekke på skolen, og mange uten ADHD er bråkete og frekke på skolen. Stella er aldri bråkete og frekk på skolen. Hun er for det meste stille og vennlig på skolen - og noen ganger veldig pratsom. Ikke for å forstyrre, men fordi hun kommer på flere og flere ting hun vil fortelle. Selv om Stella ikke bråker, hender det at hun krangler. Noen ganger med dem hun leker med, når de vil gjøre ting annerledes enn hun vil. Hun krangler mest hjemme - med mamma - og med lillebror hvis han er i veien. Med Stella kan jenter med ADHD, deres foreldre og søsken, lærere, assistenter og klassekamerater, få innblikk i noen av de kjennetegnene som kanskje er mer typisk for jenter enn for de fleste gutter med samme diagnose. Boken består av følgende fortellinger: 1)Stella bytter skole - 2) Stella og Av-knappen - 3) Stellas kokebok I tillegg inneholder boken også avtaleskjema til fri kopiering, samt en faktadel beregnet på foreldre og lærere, med forskningsbasert kunnskap om jenter og ADHD.

Forlag InfolitenBok