Bly til gull

pistolmannen som kom inn i varmen

av (forfatter) og Arman Vestad (forfatter).

Skamløst forlag 2021 Innbundet

«Bly til gull» forteller med humor og alvor om fest, forbrytelser, sinnsyke oppturer og bunnløs fortvilelse.

Arman Vestad var superkriminell, rusmisbruker og leverte våpnene som ble brukt på Orderud gård. Nå er han en anerkjent økonomiekspert, etter en snuoperasjon uten sidestykke.

Som kriminell visste han kiloprisen på gull, men ikke hvordan man skulle være en god far. I «Bly til gull» deler Arman åpent og ærlig alt om røverhistoriene fra den ville tiden, og hvor lett det er å miste sitt moralske kompass når du leverer alt Norges finanselite ønsker seg. Han festet til han falt om, og mistet farsrollen, selvrespekten og friheten. Så ble han plukket opp fra rennesteinen av mennesker som så hvem han var bak den tøffe fasaden. Nå har han det tilsynelatende bra, men bekymrer seg for fremtiden til sine egne barn.

«Bly til gull» er en spennende bok, med oppskrifter på hvordan man kan tjene penger lett (og ulovlig), intime detaljer om samværet med Orderud-sakens Kristin Kirkemo, men også med tøffe beskrivelser av de nådeløse konsekvensene. Tom Egeland, en av Norges beste krimforfattere, kaller den «kriminelt fascinerende.» Men den Arman Vestad er mest nådeløs mot er ham selv.

Forlag Skamløst forlag

Utgivelsesår 2021

Omtalt person Arman Vestad

Hva har Petter Rudis trengingskammerat, pistolmannen i Orderudsaken, en torpedo, en narkoman, en sosionom på NAV og en ekspert på privatøkonomi til felles? Det er én og samme mann, Arman Vestad. I «Bly til gull» blir vi tatt med på innsiden av en fascinerende og skremmende kriminell underverden – og ut igjen.

Denne boka vil jeg anbefale at så mange som mulige (voksne) leser. Den er vond, provoserende, humoristisk, interessant og lettlest, men først og fremst er det en sterk fortelling om de forlokkende og destruktive sidene ved kriminalitet og rus, og hvilken betydning enkeltmennesker og samfunnsinstitusjonene kan ha for den som prøver å finne veien ut.

Ved hjelp av korte og kontante fortellinger tar Vestad oss ufiltrert inn i en verden av kriminalitet, sex og dop. Arman bytter ut fotball med helsestudio og doping. Han tar seg jobb som dørvakt, produserer og selger det narkotiske stoffet GHB, stjeler biler, krever inn penger, ruser seg og leverer våpen til Kristin Kirkemo før tre personer blir brutalt drept på Orderud gård. Det siste har egentlig ikke en stor rolle i boka, men det er muligens den knaggen som de fleste av oss vil henge Vestad på i forkant; Pistolmannen fra Orderudsaken.

Les mer om boka på min blogg.