Bly blir gull

Schibsteds historie 1839-1933

I

Schibsted 2011 Innbundet

Boken forteller om mediekonsernet Schibsteds eierskap, konflikter, samspill, omstendigheter, tilfeldigheter og personligheter. Den tar for seg selskapets historie fra oppstarten i 1839 til 1933. Dette er det første av to bind om Schibsteds historie.

Dette er historien om hvordan en foreldreløs vaisenhusgutt la grunnlaget for et internasjonalt mediekonsern: Boken forteller om boktrykker Christian M. Schibsted som startet Aftenposten, sønnen Amandus som gjorde den til Norges største avis og etterkommerne som overtok VG og deretter utviklet Schibsted-konsernet. Aftenposten feirer i år sitt 150-årsjubileum. Schibsted-konsernet omfatter flere av landets fremste aviser, storaviser i Sverige og rundt om i Europa, filmproduksjon, internettselskaper, dessuten et av Norges største bokforlag, Chr. Schibsteds Forlag, som utgir boken. I Huset Schibsted skildrer Andreas Norland, sjefredaktør i bl.a. VG og Aftenposten i årene 1977 til 1994, utviklingen som førte til at den særdeles tradisjonspregede familiebedriften Aftenposten ble til dagens børsnoterte, strømlinjeformede Schibsted ASA. Boken er en livfull og frodig illustrert beretning om hvordan Aftenposten dels avspeilte, dels bidro til å forme, samfunnet fra årene rundt forrige århundreskifte, og hvordan Verdens Gang i årene etter 2. verdenskrig påvirket livet i Norge og forandret norsk presse.

Forlag Schibsted

Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet