Blodig alvor

en kavalkade med glede og sorg

om Institutt for tromboseforskning ved Universitetet i Oslo/Rikshospitalet og samarbeidende forskningsmiljøer

tanker om dette og hint - og en kort autobiografi

H. Stormorken 2013 Innbundet

Helge Stormorken (f. 1922) er utdannet veterinær og lege. Han har vært professor ved Norges Veterinærhøyskole og Universitetet i Oslo. Han har publisert en rekke vitenskapelige artikler og bøker, har hatt en sentral posisjon innen nasjonal og internasjonal tromboseforskning og har vært aktiv i internasjonale forskningsorganisasjoner innen sitt fagfelt. I "Blodig alvor" forteller han levende om utviklingen av sitt forskningsfelt og virksomheten ved de to instituttene han har vært knyttet til, og om samarbeidet med internasjonale forskningsmiljøer. Han kommenterer og svinger svøpen over mange forhold og fenomener i samtiden, først og fremst gjelder det universitets- og forskningspolitikk og -administrasjon og utviklingen av folkehelsen. Avslutningsvis forteller han om sin oppvekst på gården Stormorken i Kvam i Gudbrandsdalen og om skolegang og studietid. Boken inneholder også en oversikt over doktorgrader ved Institutt for Tromboseforskning ved UiO og et utvalg av publikasjoner derfra.

Forlag H. Stormorken

Utgivelsesår 2013