Blendverk

opphavlege scenar

av (forfatter) og Grete Kleppen (oversetter).

Gyldendal 2006 Innbundet

Dette er ei forteljing om jenteoppvekst i Algerie. Jenta i boka kjenner seg utanfor. I familien hennar er dei for franske for algeriarane og for jødiske for dei franske. Ho og bror hennar lever aleine med mora og bestemora etter at faren døydde. Noko av det dei verkeleg drøymer om, ventar dei på i mange år, men når ynskja vert oppfylde, er dei ikkje slik dei hadde tenkt. Boka er ei av tre bøker kor forfattaren skriv med utspring i eigne familieerfaringar. Dei andre to bøkene er Osnabrück og Gull.

Blendverk. Opphavlege scenar får fram hvordan små episoder .; en ny hund, en sykkel hun får i gave .; vekkes til live igjen mange tiår senere og får ny sosial og psykologisk mening. Hélène Cixous ble født i Oran i Algerie og vokste opp i den tidligere franske kolonien. Blendverk. Opphavlege scenar er hennes levende skriftlige omforming av de minnene hun hadde med seg derfra. Fra hun var ganske ung, følte hun seg utenfor og fremmedgjort; likevel viser hun i romanen hvordan fremmedfølelsen på en paradoksal måte samtidig legger grunnlaget for at hun senere blir forfatter og filosof. Faren var fransk og moren tysk-østerriksk jøde. Oppveksten var preget av både rasekonflikter og kjønnskonflikter. Blendverk. Opphavlege scenar får fram hvordan små episoder .; en ny hund, en sykkel hun får i gave .; vekkes til live igjen mange tiår senere og får ny sosial og psykologisk mening. Familien er utsatt: De er for franske for algerierne og for jødiske for de franske. Isolasjon og utelukkelse er temaet, ikke minst under Vichy-regjeringen og under Algerie-krigen. Men mest av alt er det en roman om å være jente og bli forfatter.Hélène Cixous (f. 1937) har vært en sentral aktør i fransk kulturliv og akademisk liv siden 1960-årene. Hun er kjent som romanforfatter, essayist, dramatiker, litteraturlærer og teoretiker. Romanen Osnabrück(1999), som handlet om hennes mor, kom på norsk i 2003.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205335363