Blant tårnseilere og andre frie fugler

bydelshistorier fra Trondheim

av (redaktør).

Communicatio forl. 2006 Innbundet

Tretten trondheimsforfattere skriver om sitt forhold til de ulike bydelene. I tittelteksten forteller Anne B. Ragde om Ila, Øystein Dolmen skildrer oppveksten på Bispehaugen, og Kim Småge skriver om barndommen på Lilleby. Andre bidragsytere er: Bjørn Nilsen, Gunnar Gjengset, Tor Torkildsen, Edvard Rønning, Bjørn-Erik Hansen, Tale Næss, Marit Thaulow, Lise Gundersen, Inga E. Næss og Marte Huke.

Ingen annen norsk by er så full av historie som Trondheim. Byen ved Nidelven og Trøndelag har preget norsk historie, og preger den fortsatt. .Blant tårnseilere og andre frie fugler. er en samling historier som bidrar til Den store Byhistorien. En rose er en rose er en rose, heter det fra en kjent forfatterinnes munn. En by er en mosaikk av bydeler. Dette ønsker vi å få frem med denne boken: Trondheim som et kulturelt lappeteppe; bydeler med sine særegenheter, og likheter, selvsagt. Tretten forfattere byr på nyskrevne tekster. Noen er opprinnelig romanforfattere, andre poeter, noen har skrevet noveller, arbeidet med dramatikk og enkelte har også et betydelig dokumentarisk forfatterskap bak seg. Oppgaven de fikk felles var denne: Skriv om din bydel i Trondheim, den du har det sterkeste forhold til. Teksten skal være faktabasert, men fortalt med litterære virkemidler. Kort og godt: Forfatterne skulle skrive gode historier, men ikke bedrive diktning. Tretten forfattere er tretten ulike temperament, innfallsvinkler og skrivemåter. Her er både kjærlighet, nostalgi og vemod over det som var, men også glede og stolthet over det som er. Her er rom for ettertanken, og den kritiske motforestilling.

Forlag Communicatio forl.

Utgivelsesår 2006