Blant sjøfolk og rikfolk, plankebærere og soldater

Edvin Haugs oppvekstminner fra Halden (Fredrikshald) omkring 1900

av (forfatter) og Ivar Bjørndal (redaktør).

Forum bok 2009 Heftet

Edvin Haug ble født i Fredrikshald (Halden) i 1892. Han vokste opp i små kår i en barneflokk på åtte. Han var en gløgg og vitebegjærlig gutt som hadde øynene med seg overalt. I møte med en inspirerende lærer ble det hans mål selv å bli lærer, men farens sykdom gjorde at han måtte hjelpe til med å forsørge familien. 14 år gammel begynte han på en skofabrikk med 12 timers arbeidsdag. Da han var 19 år, bestod han opptaksprøven til underoffiserskolen på Fredriksten festning. Etter endt militær utdannelse kom han inn på lærerskolen i Elverum. Han var lærer i Fredrikstad og Risør og deretter i Aker. Der ble han overlærer på Klemetsrud, senere på Grorud skole. Han gikk av med pensjon i 1962. Under krigen var han meget aktiv i kampen mot nazifisering av skolen. Edvin Haug utga i 1950 et stort lokalhistorisk verk, "800 halden-profiler". Så tok han fatt på sine memoarer. De har blitt til en bok på over 200 sider med et vell av minner fra oppveksten i grensebyen Fredrikshald i årene før og etter 1900. Byen var et spennende sted å vokse opp, med sjøfart og trelasthandel, garnison på Fredriksten og stor innvandring av arbeidssøkere fra Sverige. Folk flest levde i beskjedne kår, mange var fattige. Samtidig hadde byen en rik overklasse med slektene Anker, Stang og Wiel i fremste rekke. Edvin Haugs beretning er levende, fargerik og meget velskrevet, en gullgruve for dem som søker kunnskap om tilværelsen slik den var for vanlige folk i en mellomstor norsk by for vel hundre år siden. Nærheten til riksgrensen og den mest berømte av våre festninger, Fredriksten, gir fortellingen en ekstra historisk dimensjon.

Forlag Forum bok

Utgivelsesår 2009