Biter av liv

miljøterapi - fortellinger og refleksjoner

av (forfatter) og Bibbi Lund (forfatter).

Gyldendal akademisk 2004 Heftet

Boka følger Anine, ei ung kvinne med psykiske lidelser, fra innleggelse til utskrivning fra ei miljøterapeutisk dagavdeling. Boka har tre nivåer: Anines egne opplevelser, personalets diskusjoner og forfatternes tverrfaglige refleksjoner. Den ser på hvilken verdi ei gjennomgripende og gjennomtenkt terapeutisk holdning har, hvilken betydning teoretisk sensitivitet har i møte med sårbare klienter og hvordan man kan synliggjøre den usynlige kunnskapen som ligger i hverdagens trivialiteter. Har stikkordregister.

Fortellingen følger Anine . en ung kvinne med psykiske lidelser . fra innleggelse til utskrivning fra den miljøterapeutiske dagavdelingen Eika. For personalet blir møtet med Anine en anledning til å reflektere over hva som kjennetegner et omsorgsfullt og terapeutisk miljø. Boken har tre nivåer: Anines egne opplevelser, personalets diskusjoner og forfatternes faglige refleksjoner. For enhver som jobber . eller skal jobbe . miljøterapeutisk, gir Biter av liv en rik grunn for å la tanker om egen praksis ta form. Hvilken verdi har en gjennomgripende og gjennomtenkt terapeutisk holdning? Hvilken betydning har teoretisk sensitivitet i møtet med sårbare klienter? Hvordan synliggjøre den usynlige kunnskapen som ligger i hverdagens trivialiteter? Ellen Kværna og Bibbi Lund har skrevet en bok til å lese med hjertet så vel som med hodet. De har i over ti år samarbeidet om praktisk miljøterapi i gruppe, og har sett behovet for å anerkjenne miljøterapi som et eget fagområde som krever en egen kompetanse.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2004