Biogass

miljøvennlig, sikker, lønnsom

av (forfatter) og Aud Lilleengen (illustratør).

Tapir akademisk forlag 2009 Heftet

Denne boka setter søkelys på det potensialet som ligger i fermentering av gjærbare materialer i et bærekraftig perspektiv, med fokus på dagens norske landbruk og muligheter for gjenvinning fra naturgass. Forfatteren, som er ingeniør og bonde, baserer sin viten på egne erfaringer, blant annet fra befaringer på biogassanlegg utenlands. Har litteraturliste.

Boka er skrevet for alle som har ønske om å forstå det potensialet som ligger i fermentering av gjærbare materialer i et bærekraftig perspektiv, med fokus på dagens norske landbruk og muligheter for energiutvinning fra biogass. Denne muligheten er nå en realitet. Det finnes i dag tusenvis av anlegg for energiproduksjon fra biogass i Europa. I Norge foreløpig kun to. Sokrates har sagt : "En riktig handling bunner i riktig innsikt". Forfatterens intensjon har vært å formidle nødvendig innsikt og kompetanse til de som har mulighet til å gjøre den "riktige handling". Fra grasrot til stortings-og styringsverk. Forfatteren har samlet egne erfaringer fra tidlig nittitall, samt gjort befaringer på biogassanlegg i utlandet. Det ligger også omfattende litteraturstudier bak. Alle som leser boka vil forhåpentligvis se det positive samspill en finner mellom natur og teknologi i biogassprosessen. Svein Lilleengen er ingeniør og bonde. Han har i over ti år drevet eget biogassanlegg på gården på Ørlandet utenfor Trondheim. Han har også i mange år drevet foredragsvirksomhet om emnet og vært en entusiast og pådriver for biogass og miljøvennlig landbruk, overfor både kolleger og myndigheter.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2009