Billedhuggeren Tone Thiis Schjetne

av (redaktør) og Arne Gunnarsjaa (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2003 Innbundet

Boken utgis i forbindelse med Tone Thiis Schjetnes 75-årsdag, og inneholder et intervju med billedhuggeren, hilsener, en artikkel om formen og det immaterielle, eksempler på hennes arbeider, Curriculum Vitae og Tabula Gratulatoria.

Billedhuggeren Tone Thiis Schjetne, Trondheim, fylte 75 år den 19. juli 2003. Venner og kolleger har tatt initativet til å hedre henne med denne boken. Tone Thiis Schjetne er utdannet ved Kunstskolen i Trondheim i 1946, og ved Statens kunstakademi i Oslo 1947-49. Hun er en viktig representant for etterkrigs-generasjonens billedhuggere som har fått virke med skulptur over hele landet. Hennes skulpturer står bl.a. i Oslo, Telemark, Stavanger, Trondheim, Levanger, Narvik og Kirkenes. De er ofte studier som ikke "bare" er figurative, men som arbeider med en syntese av det figurative og det abstrakte, i spennende samspill mellom volumer. Tone Thiis Schjetne har også arbeidet ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider, hvor hun fra 1949 til ut i 1970-årene har laget en rekke små og større skulpturer for Vestfronten på Nidarosdomen. I årene 1970-82 var hun fast sensor i faget plastisk form ved arkitektavdelingen, Universitetet i Trondheim. Hun er representert i Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og Kunsthalle Rostock, og innkjøpt av Norsk Kulturråd, Trøndelag Kunstgalleri, Haugesund Billedgalleri, Sør-Trøndelag Fylke og Trondheim kommune. Hun er æresborger av byen Bollate i Italia. I 2001 fikk hun Ingeborg og Per Palle Storms ærespris. I begrunnelsen for tildelingen heter det bl.a. at hun har gjort en betydelig innsats i norsk billedhuggerkunst og i kunstlivet for øvrig, og at hun har vært og er en viktig person i bevaringen av den figurative tradisjon i norsk skulptur.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2003