Billedhuggeren Kristofer Leirdal

av (redaktør), Arne Gunnarsjaa (redaktør), Tone Thiis Schjetne (redaktør) og Per Schjetne (redaktør).

Tapir 1996 Innbundet

Boka tar for seg billedhuggeren Kristofer Leirdal som kunstner, venn, lærer, kollega og institusjon. Mest kjent er han kanskje for sine skulpturer til Nidaros Domkirke. Boka gis ut i forbindelse med hans 80-årsdag i desember 1995. Illustrert.

Boka gir et portrett av billedhuggeren og hans verk. Kristofer Leirdal er en av de mest betydelige billedhuggere som har hatt sitt virke i Norge i etterkrigstida. Han har hatt mange utsmykningsoppdrag over hele landet, men er kanskje mest kjent for sine skulpturer til Nidaros Domkirke. Med over 60 praktfulle bilder av leirdals skulpturer gir denne boka en enestående mulighet til å bli kjent med kunstneren og hans verk. Leirdals skulpturer bærer preg av en allsidig begavelse. Hans evner som billedhugger strekker seg fra de store monumentale verk til den lyriske inderlighet i de små, nære skulpturer. Han har alltid hatt en særlig interesse for den nære sammenhengen mellom arkitektur og skulptur, og har ved sine analytiske, konstruktive evner gitt vesentlige bidrag både som selvstendig skapende kunstner og som pedagog. Leirdal har arbeidet ved Kunstskolen i Trondheim og ved Institutt for form og farge ved arkitektavdelingen ved NTNU (tidligere NTH). Boka ble utgitt i forbindelse med Leirdals 80-årsdag i desember 1995.

Forlag Tapir

Utgivelsesår 1996