Bidragsboka

ta kontroll over barnebidraget

Risanger 2003 Innbundet

Boken forteller i spørsmål-og-svar-form om alle sider ved barnebidrag fra 1. oktober 2003. Leseren finner ikke bare hovedreglene i det nye regelverket, men det dykkes også dypere ned i lovene, forskriftene, rundskrivene, tolkningene og praksis.

Hensikten med BIDRAGSBOKA av Otto Risanger er å hjelpe folk til å få oversikt innenfor et følsomt område . følsomt både økonomisk og menneskelig for mange.
Endringene i regelverket for barnebidrag fra 1. oktober 2003 kan påvirke mange familiers økonomi dramatisk. Faktisk blir hele 10 prosent av Norges befolkning berørt av omleggingen.
Samtidig blir det mye lettere enn før å inngå privat bidragsavtale. En slik avtale gir også en helt annen fleksibilitet mellom to parter enn en offentlig fastsettelse av bidraget kan gi. Der hvor trygdekontoret må holde seg til strikse kjøreregler, kan en privat avtale legge vekt på det som til beste både for barnet og . kanskje . de voksne. En privat avtale kan enkelt endres når forandringer gjør det naturlig.
I BIDRAGSBOKA finner ikke leseren bare hovedreglene i det nye regelverket omarbeidet til Otto Risangers velkjente spørsmål-og-svar-form.
Boka dykker dypere ned i lovene, forskriftene, rundskrivene, tolkningene, praksis . det som er saksbehandlernes arbeidsredskaper når de skal finne riktige løsninger i alle de tilfellene hvor det reiser seg andre spørsmål enn de vanligste.
Ofte kan det være av stor betydning . både for bidragspliktige og bidragsmottakere - å vite hva man har å forholde seg til.
BIDRAGSBOKA er også tenkt å være til nytte for de som på forskjellige måter arbeider med saker som kommer opp ved separasjon eller skilsmisse.
Men boka er først og fremst ment å være en veileder for vanlige mennesker. Målet er at det skal bli lettere å ta fornuftige avgjørelser når begge parter vet hvilke rettigheter og muligheter de har, både i forhold til hverandre og i forhold til samfunnets regler.

Forlag Risanger

Utgivelsesår 2003