Bibelvers som er feil oversatt

det er menneskelig å feile, men det er djevelsk å fortsette med det!

den nye pakten = kainos diatheke

av (forfatter), Arne Jordly (gjendikter) og Guds og Kristi kirke = Ekklesia Theos Christos (utgiver).

Jordly 2009 Heftet

Denne boken tar for seg oversettelser av bibelvers som i følge forfatteren er feil. Han presenterer tre forskjellige oversettelser samt sin egen, og kommenterer avvikene.

I denne boken finner du en fullstendig oversikt over mange bibelvers som gjennom hele Den nye pakten enten er direkte feil oversatt eller som er såpass forvrengt at de ikke gir en korrekt forståelse av Guds ord. En del vers er også bevisst forfalsket og justert til å stemme med forkynnelsen til det trossamfunnet som utgir den! Her ligger mye sprengstoff begravd, for mye av dette er så godt innarbeid i kristenheten at det ofte er de uomtvistelige fakta som blir avvist som vranglære. Men én ting er sikkert: Skal du få en korrekt forståelse av Bibelen, er det en forutsetning at den er rett oversatt. Norske oversettelser bygger stort sett på den engelske King James av 1611. De bygger ikke på den gammelgreske teksten koiné som forfatterne opprinnelig skrev på. De samme feilene som du finner i King James, finner du også i de norske oversettelsene. Og mange av disse er ganske graverende. Andre blir latterlige, som f.eks. når de skriver at Jesus red inn i Jerusalem på et esel og en eselfole samtidig. Sjekk selv! Det blir en spennende oppdagelsesferd. PAKTEN sammenligner hele tiden nesten ord for ord med den originale greske teksten.

Forlag Jordly

Utgivelsesår 2009