Bevegelse i rommet

celest mekanikk og sfærisk astronomi

Kolofon 2011 Heftet

Boka tar for seg celest mekanikk og sfærisk astronomi. Den har bl.a. kvalitative beskrivelser av raketter, glimt fra romvirksomhetens historie, beskrivelse av tolegemeproblemet og teorien om solsynkrone satelittbaner. Boka har oppgaver, løsningsforslag til oppgavene, ordliste og litteraturliste. Den passer for studenter ved høgskoler og universitet.

Bokens hovedtittel skriver seg fra den første av fire tidligere utgivelser på det gamle Universitetsforlaget: Bevegelse i rommet (1992), Raketter (1993), Mennesket i rommet (1993) og Satellitter og miljøovervåkning (1995). Heftene ble i sin tid brukt som tilvalgsstoff i fysikk og deler av et undervisningsopplegg i .romfart valgfag. for videregående skole. Celest mekanikk og sfærisk astronomi er på mange måter et tidløst fagområde, slik at flere av oppgavene fra astronomi bifag fremdeles har vært aktuelle å bruke i denne boken. I tillegg er det tatt med noe stoff om raketter og satellitter, samt noen glimt fra romvirksomhetens historie.

Forlag Kolofon