Berørt

34 noveller av ungdom

Gyldendal Tiden 1998 Innbundet

Berørt er den femte novellesamlingen som er resultatet av en novellekonkurranse for ungdom under 20 år. Ungdommene ble utfordret til å åpne sitt sitt innerste, til å sette ord på det de brenner aller mest for. De lar oss møte glede, sorg, sinne, hat, begjær og glød.

Her er resultatet av den femte novellekonkurransen for ungdom under 20 år, arrangert av Ungdomsbokklubben og Gyldendal Tiden. "Gi mig de brendende hjerter" skrev Rudolf Nilsen i diktet "Revolusjonens røst", og dette utropet står som motto for novellekonkurransen. Et hjerte kan brenne for så mangt . det kan være et menneske eller for en sak. Vi utfordret ungdom til å åpne opp for sitt innerste, til å sette ord på det de brant aller mest for. Juryen har denne gang bestått av forfatter Kjersti Scheen, redaktør i Ungdomsbokklubben Hege Haugland, forlagsredaktør Ingrid Greaker Myhren og litteraturkritiker og førsteamanuensis Jørgen Lorentzen. Som tidligere har skrivelystne fra hele landet sendt inn sine bidrag . både gutter og jenter, og de skriver både bokmål og nynorsk.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1998

• "Halve himmelen er vår - en bok for jenter som vil opp og fram" av Nina Banggren
  • "Det er slutt mellom Gud og meg" av Katarina Mazetti
  • "Anarkai" av Per Nilsson