Bernt Balchen

og flygerne på Grønland

av (forfatter), Oliver La Farge (forfatter) og H. N. Oliphant (forfatter).

Dybwad 1945 Innbundet

Forlag Dybwad

Utgivelsesår 1945

"Krigen i polarstrøkene var en ensom krig" skriver Bernt Balchen om om sine 2 år på Grønland under annen verdenskrig.
Tyskerene hadde også etablert seg der med værstasjoner og med radiosambandet sendte de meldinger til tyskere som ferdes både til vanns og i luften, men også til Berlin. Tyske ubåter bunkret fjordene på Grønland og utsatte allierte konvoier for stor fare.
I 1941 ble Balchen utnevnt til offiser i det amerikanske flyvåpen. Han ble sjef for Task Force 8. Han etablerte og ledet den militære flybasen på kysten av Grønland. Han fløy også selv flere tokt for å redde havarerte flymannskap fra den visse død i isødet.

For et slit mange utsatte seg for på Grønland under annen verdenskrig, ofte i - 40-50 grader.
Det står virkelig respekt av den innsatsen de gjorde.

En lettlest bok med bidrag fra Bernt Balchen, Oliver la Farge og Oliphant, fikk en god oversikt over hva som skjedde på den tiden der oppe i isødet.

Etter hvert som været ble bedre, brummet det stadig en strøm av bombefly over Arktis, med kurs for frontene. Mellomstore fly og jagere som skulle til vårt åttende flykorps i Stor-Britania, delte hoppet over oseanet i to for ikke å brenne motorene i stykker. Grønland utviklet seg til et av de viktigste leddene i seierens kjede.