Berlin

byen og historien

av (forfatter) og Sigurd Fandango (foto).

Forlaget Press 2023 Innbundet

Få byer er så preget av historien som Berlin. Men sporene etter fortiden i den tyske hovedstaden er ofte vanskelige å lese. I Berlin. Byen og historien tar Helge Jordheim oss med til dagens Berlin - og samtidig ned i historien. Gjennom fire vandringer på kryss og tvers av Berlin presenterer Jordheim 37 steder, forteller deres historie, og viser hva stedene kan lære oss om fortid og framtid, bygninger og byliv. Resultatet er en unik bok: En byguide som ikke ligner noen annen, en enestående introduksjon til Berlins og Tysklands historie, og en rik refleksjon over tid, forandring og minne. Like givende enten du leser den fra perm til perm eller bruker den som inngang til utvalgte steder eller vandringer - en gave til alle med interesse for Berlin, og for byens mangfoldige og dramatiske historie.

Helge Jordheim er professor i kulturhistorie ved Universitetet i Oslo, med tysk litteratur og kultur som et av sine spesialfelt.

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2023