Bergen var opfyldt med bordeller

av (forfatter) og Christopher John Harris (forfatter).

Kapabel 2016 Innbundet

Hvorfor gikk det så galt med Lambertine? Og kunne indremisjonæren Lars Oftedal ha reddet henne fra bordellet "De Fire Løver"? Hva fikk Lauris Skoning til å forsake sin kone Karin, selv om han hadde bedt om nåde for henne i København? Hvor lå Bergens "red light districts"? Hva står igjen i dag av de gamle bordellene, og av redningshjemmene som ble reist for å redde kvinnene fra de "løsagtige og letferdige Huuse"?

Denne boken er fortellingen om prostitusjonen i Bergen fra 1500-tallet og helt frem til begynnelsen av 1900-tallet. Ut i fra samtidige kilder og et rikt persongalleri av skjøger og borgere, prest og konge, spør vi: Hvem var de prostituerte og deres kunder? Hvilke holdninger har byens myndigheter hatt til prostitusjon, og hvilke tiltak ble gjort for å få slutt på virksomheten? Og: Kan historien lære oss noe om vår tids kjøp og salg av seksuelle tjenester?

Gro Elisabeth Bastiansen er lektor og cand.polit. med hovedfag i historie der tema var utenomekteskapelige forhold i Bergen på 1500-1600-tallet. Hun jobber som lærer ved Fyllingsdalen videregående skole. Hun var en av initiativtakerne og bidragsyterne til utstillingen og heftet "Tatt og Forlatt", på Det Hanseatiske Museum 2000-2006. Hun har også holdt flere foredrag om emnet utenomekteskapelige forhold generelt og prostitusjon spesielt på 1500-1600-tallet.

Førsteamanuensis Christopher John Harris er født i England, men har bodd i Norge siden 1968. Han har magistergrad i etnologi og arbeidet i mange år som førstearkivar ved Statsarkivet i Bergen. Han har også arbeidet ved Universitetsbiblioteket i Bergen og Bergen Byarkiv. Han har skrevet mange artikler og en rekke bøker om en serie emner fra lokalhistorie, karthistorie, marine- og repslagingshistorie, prostitusjonshistorie og postkorthistorie.

Forlag Kapabel

Utgivelsesår 2016