Bergen i Edvard Griegs tid

Skald 2015 Innbundet

Edvard Grieg (1843-1907) oppholdt seg store deler av sitt liv i sin egen fødeby Bergen, samtidig som byen i denne perioden gikk gjennom viktige endringer. Forfatter Helge Jensen presenterer i denne omfangsrike lokalhistoriske boken et betydelig bildemateriale fra disse årene i Bergen.
Gjennom praktfulle, gamle fotografier og fyldige tekster forteller Jensen detaljrikt og levende om Bergens utvikling og store begivenheter gjennom siste halvdel av 1800-tallet frem til bybrannen i 1916 som la hele det gamle sentrum i grus. Vi får innblikk i store begivenheter og hverdagsliv, fintfolk og fattigfolk, sykdom og helse. Viktige endringer i transport, teknologi og industri er også med, og forfatteren forteller om byens arkitektur og vitenskapens rolle i Bergen.
Edvard Grieg sitt liv ligger som et bakteppe gjennom boken, og gir sammen med utsøkt bildemateriale og inngående bildetekster et spennende og rikt bilde av Bergen på 18- og 1900- tallet. "Bergen i Edvard Griegs" tid setter datidens Bergen i fascinerende relieff til byen slik vi kjenner den i dag, og utgjør en enestående lokalhistorisk dokumentasjon.

Forlag Skald

Utgivelsesår 2015