Begripe med kroppen

barns erfaringer som grunnlag for all læring

av (forfatter).

Universitetsforlaget 2020 E-bok

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Boka formidler et helhetlig syn på små barns læring og viser hvilken betydning kropp, følelser og forestillingsevner har for læring. Forfatteren gir en rekke eksempler på hvordan barn lærer når de undersøker ulike materialer og leker sammen med andre. Eksemplene er hentet fra forfatterens doktorgradsstudie, hvor hun forsket med 3-5 år gamle barn på deres læringsprosesser. Eksemplene synliggjør hvordan barns unike kombinasjoner av personlige erfaringer bidrar til at de opplever egen kunnskapsutvikling som meningsfull og ser seg selv som en verdifull person for fellesskapet. Boka bygger på ny internasjonal og tverrfaglig forskning om kroppens forutsetninger for læring. Gjennom konkrete eksempler viser forfatteren hvordan barn lærer av egne erfaringer og hvordan denne læringsformen er avhengig av de voksnes respekt og anerkjennelse; hvis de voksne rundt barnet ikke forstår og fullt ut anerkjenner barns kompetanser, vil disse kompetansene gå tapt. Det dreier seg om kompetanser som oppmerksomhet, fantasievner og problemløsningsevner som har nære forbindelser med mestring, motivasjon til læring og opplevelse av å ha et meningsfullt liv. Dagens internasjonale utdanningstrender prioriterer de typer kunnskaper som av kortsiktige økonomiske grunner antas å være mest viktige. Dette skjeve fokuset undertrykker et helhetlig læringssyn og ødelegger grunnleggende kompetanser som er nødvendige for at mennesker skal klare seg i en verden i stadig endring. Disse kompetansene er ennå intakte hos små barn og kan reddes hvis barnehagelærere, og andre som omgås barna, er villige til å revurdere sine holdninger og støtte barns helhetlige læringsprosesser. Boka retter seg inn mot to av kunnskapsområdene i den nye barnehagelærerutdanningen: Barns utvikling, lek og læring, samt Kunst, kultur og kreativitet. Den inviterer til kritisk refleksjon om egne holdninger og roller. Boka er også nyttig for profesjonsutøvere i barnehagen, lærere i grunnskolen, foreldre, politikere og alle andre som er opptatt av utdanning og barn. Biljana C. Fredriksen er førsteamanuensis i kunst og håndverk ved Universitetet i sørøst Norge. Hun har de siste 20 årene arbeidet med undervisning og forskning ved Fakultet for humaniora, idrett og utdanningsvitenskap, med særlig tilknytning til barnehagelærerutdanningen.

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2020

Format E-bok

ISBN13 9788215049465

EAN 9788215049465

Språk Bokmål

Sider 332

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket