Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Schmitts grunntanke er at det er skillet mellom venn og fiende som kjennetegner det politiske, og at alle politiske handlinger kan føres tilbake til dette. Derfor blir det å definere hvem fienden er, det politiskes grunnleggende operasjon. Blir noen definert som fiende, er krig alltid en reell mulighet. Schmitt har blitt kalt det tredje rikets kronjurist.
Omtale fra forlaget
Begrepet om det politiske er en av statsvitenskapens mest omstridte bøker - en klassiker fra det 20. århundrets politiske teori, ført i pennen av "Det tredje rikets kronjurist". Hva slags skrift er dette? En iskald analyse av det som er? En eksistensialistisk oppblåsning av krigens grusomhet til politikkens vesen? Grunntanken er at det er skillet eller distinksjonen mellom venn og fiende som kjennetegner det politiske, at alle politiske handlinger kan føres tilbake til dette. Dermed blir det å bestemme fienden, en mulig krigsmotstander, det politiskes grunnleggende operasjon. Blir noen definert som fiende, er krig - fysisk kamp på liv og død mellom kollektiver - alltid en reell mulighet. Carl Schmitts teorier var beryktet i sin samtid og provoserer i dag, men er de blitt mindre aktuelle? Det politiske, det potensielt voldelige skille mellom oss og de andre, henter gjerne sin kraft fra de forskjelligste motsetninger - religiøse, økonomiske, etniske, etiske, estetiske. Koker slike motsetninger opp til et visst intensitetsnivå, hvor fiendskap oppstår og krig er mulig, da har vi å gjøre med politikk i den primære betydning av uttrykket, ifølge Schmitt. Man kan være uenig med ham i denne definisjonen; men hvem kan nekte for at analysen har aktualitet i en verden der konflikt-eskalering og nye fiendebilder er blitt en del av hverdagen?
Forlag Vidarforlaget
Utgivelsesår 2007
Format Innbundet
ISBN13 9788279900443
EAN 9788279900443
Språk Bokmål
Sider 190
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket"Vi har en statsforfatning," sier Perikles, "som ikke hermer etter andres lover, idet vi selv mere er et forbillede for en annen enn vi etterligner andre." Og så fortsetter han med noe som kan forstås som en indirekte polemikk mot Spartas aristokratiske forfatning:
Når også teknikken kun formentlig er nøytral, turde det være klart at det er meningsløst å forsøke å finne en "absolutt og endegyldig nøytral grunn", å oppnå forståelse og enighet for enhver pris. Forståelse for enhver pris er kun mulig på bekostning av det menneskelige livs mening; for den er kun mulig dersom mennesket gir avkall på å spørre etter det rette: og gir mennesket avkall på dette spørsmål så gir det avkall på å være menneske.
5 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket