Bedriftsutvikling i teori og praksis

av (forfatter) og Odd Nordhaug (forfatter).

Forlag1 2005 Heftet

Boken tar for seg utviklingsprosesser i små og mellomstore bedrifter. Hensikten er både å anvende organisasjonsfaglig tenkning på norske bedrifters utviklingsarbeid og å presentere og drøfte ulike typer praksis som kan inspirere ledere og ansatte i disse virksomhetene. Boken ser nærmere på småbedriftene og problemer de sliter med, og vurderer deres potensiale for å generere økt verdiskapning. Boken henvender seg til bedriftsledere og ansatte, konsulenter, forskere og studenter med interesse for bedriftsutvikling og næringsutvikling.

Denne boka handler om utviklingsprosesser i små og mellomstore bedrifter. Hensikten er både å anvende organisasjonsfaglig tenkning på norske bedrifters utviklingsarbeid og å presentere og drøfte ulike typer praksis som kan bidra til å inspirere ledere og ansatte i disse virksomhetene. Bidragene er forskningsbaserte og bygger på materiale som er hentet inn fra bedrifter i ulike bransjer. Mer enn 99% av alle bedrifter i Norge har færre enn 100 ansatte, og mer enn 95% har 20 ansatte eller færre. Samtidig vet vi at småbedriftene betyr stadig mer for etableringen av nye arbeidsplasser. Derfor er det viktig å rette søkelyset mot disse bedriftene, se nærmere på problemer de sliter med og vurdere deres potensial for å generere økt verdiskaping. Disse aspektene blir grundig belyst i denne boka, som henvender seg til bedriftsledere og ansatte, konsulenter, forskere og studenter med interesse for bedriftsutvikling og næringsutvikling. Boka er redigert av Lene Foss ved Universitetet i Tromsø og Odd Nordhaug ved Norges Handelshøyskole, og de fleste av bidragsyterne kommer fra disse to fagmiljøene.

Forlag Forlag1

Utgivelsesår 2005