Bedriftens pensjonshåndbok

av (forfatter) og Tor Hersoug (forfatter).

Gyldendal akademisk 2003 Innbundet

Boken gir veiledning om blant annet om bedriften bør etablere en pensjonsordning, og i så fall hvilken type som er mest hensiktsmessig, hvilke regler som må gjelde etter loven, hva valgmulighetene er og kostnadsmessige og pensjonsmessige konsekvenser. Boken er ajour med alle endringer i regleverket før 10. november 2002.

En svært relevant bok, både for bedrifter som vil vurdere om de skal opprette pensjonsordning, og for bedrifter som allerede har gjort det. Den første boken på området! Norge har fått en helt ny lovgivning for tjenestepensjoner i private bedrifter. Store deler av lovverket er vanskelig å forstå for andre enn eksperter: Det åpnes for tradisjonell ytelsesbasert pensjon, innskuddspensjon, engangsbetalt alderspensjon, parallelle og kombinerte ordninger, og med mange av variasjonsmuligheter innenfor hver ordning. I denne boken gir forfatterne veiledning både til bedriften og de ansatte. Bør bedriften etablere en pensjonsordning? I så fall hvilken type ordning er mest hensiktsmessig? Hvilke regler må gjelde etter loven? Hva er valgmulighetene? Hva er kostnadsmessige og pensjonsmessige konsekvenser? Vi har dessverre sett mange eksempler på regelutforming der bedriften ikke har sett rekkevidden av sine vedtak. Både bedriften og de ansatte bør ha et gjennomtenkt syn på spørsmålene. En pensjonsordning kan bli mye dyrere enn man trodde på etableringstidspunktet. Reglene kan få stor betydning for arbeidsstokkens mobilitet og de ansattes pensjoner. I alle bedrifter med minst 15 ansatte (i noen tilfelle også bedrifter med færre ansatte) skal det opprettes en styringsgruppe ved etablering av pensjonsordning. Boken er bl.a. ment som hjelp til medlemmene i styringsgruppen for pensjon, og gir forslag til arbeidsmøter og rekkefølgen av temaer styringsgruppen bør drøfte. Boken inneholder følgende kapitler: 1. Tjenestepensjonsordning - Styringsgruppe 2. Opprettelse av pensjonsordning . rett til medlemsskap 3. Introduksjon til valg av pensjonsordning 4. Hvor mye pensjon kommer fra folketrygden 5. Viktige detaljer ved ytelsesbasert foretakspensjon - kostnadskonsekvenser 6. Viktige detaljer ved innskuddspensjon og engangsbetalt alderspensjon 7. Uføre- og etterlattepensjon 8. Førtidspensjonering 9. Avtalefestet

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2003