Bedre sammen

håndbok for menighetsfusjon

av (forfatter), Warren Bird (forfatter) og Karina Loka (oversetter).

Hermon 2023 Heftet

«Bedre sammen» er en ypperlig håndbok der Jim Tomberlin og Warren Bird kommer med praktiske og nyttige råd til ledere både i livskraftige menigheter og i menigheter som sliter, så de kan forstå problemene, utvikle strategier og gjennomføre fusjoner som fører til vekst og fornyelse.

Uansett hva som er motivasjonen for å slå seg sammen med en annen menighet - å starte en ny livssyklus, få større etnisk mangfold, å nå flere mennesker for Jesus eller tjene lokalsamfunnet på en bedre måte - vil denne boken gi deg redskapene du trenger for å danne en ny og blomstrende menighet. Tanken er simpelthen at man er bedre sammen.

Forfatterne tar opp viktige spørsmål knyttet til menighetsfusjoner:

Hvordan kan en fusjon hjelpe menigheten med å komme videre?
Hvordan ser selve fusjonsprosessen ut?
Hvor kan en menighet som sliter, finne en annen menighet å slå seg sammen med?
Hvilke fallgruver bør både pastor og menighet være oppmerksomme på og styre unna?
Hvordan kan fusjoner føre til flere, og ikke færre, livgivende, innflytelsesrike og reproduserende menigheter?

«Jeg vet ikke helt om jeg skal kalle denne boken en skatt eller en verktøykasse for menighetsledere som vurderer - eller allerede planlegger - en fusjon i nærområdet. Den er nemlig begge deler! Når små og store glør samles, kan det bli brytninger mellom både visjoner og personer, men en ny ild vil tennes! De neste tiårene tror jeg det vil være i Åndens ledelse at man går sammen lokalt, og samler både menneskelige og økonomiske ressurser - for å lykkes med det store oppdraget: å forkynne evangeliet om Jesus og se Guds rike vokser fram! Denne boken vil gjøre arbeidet enklere, og gi større mulighet for å lykkes!»
- Øystein Gjerme, leder for Pinsebevegelsen

Forlag Hermon