Battle Cry

Avon Books Mass Market Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Avon Books

Format Mass Market Paperback

Lenge før TV serien pacific basert på Pillow for my helemet( Robert Lekey) og The old Brede( Eugine Sledge) om US. Marines skrev Leon Uris Battle Cry i 1953. Den ble filmet i 1954/55. Alle bøkene skildrer ameikanske marinesoldater i kamp, enestående kameratskap og lederskap som vi alle kan lære noe av.Forskjellen på bøkene er at Pillow for my Helmet og The old breede er basert på personlige opplevelser og kan vel derfor være det vi kaller prosa/saksprosa. Leon Uris bok Battlecry er skjønnlitteratur basert på personlige opplevelser, og alle personene er oppdiktet. Alle forfatterne her nevnt hadde en felles bakgrunn. De meldte seg til US Marines som patriotiske unge menn som ikke hadde noen anelse om vanskelighetene som de skulle oppleve. Robert lekey født 1920 var journalist før krigen og etter krigen, og skrev 40 bøker. Han døde i 2001 av Altzheimer. Eugine Sledge født 1923 ble professor i biologi. Han døde i 2001 av kreft. Lekey var fra New yourk. Sledge fra sørstatene. Leon Uris var av polsk jødisk avstamning og hatet skole, og det sies at han strøk i engelsk på High school. Han rømte etter en konflikt med sine foreldre som 17 åring og vervet seg til US Marines. Robert Lekey var også noe opprørsk og ble utvist fra High school flere ganger, og i følge av han selv likte han ikke klasserommet. Uansett så anbefales Battlecry og Pillow for my helmet, The old breede som gode bøker. Det samme gjøres med TV serien Pasific og filmen Battle cry.
Ikke minst gir dette et innblikk i kameratskap menn i krig opplever. Som det skrives i Battlecry. Som malariasyk opplever du virkelig kameratskap når medsoldatene gir deg noe drikke, tørker av deg svette og ellers passer på deg som best de kan. De fleste soldatene som deltok i Stillehavskrigen ble plaget av malaria og noen ganger denguefeber.