Barns trivsel i nord

aktiviteter for psykososial trivsel fra skoler i Barentsregionen

av (redaktør), Eva Alerby (redaktør), Ole Martin Johansen (redaktør), Raimo Rajala (redaktør), Inna Ryzhkova (redaktør), Eiri Sohlman (redaktør), Heli Villanen (redaktør), Ella Haukenes (gjendikter), Ida Schulstad (gjendikter), Morten Schulstad (gjendikter), Rita Jonassen (gjendikter), Eva Carlsdotter Schjetne (gjendikter) og Ole Martin Johansen (gjendikter).

Gyldendal akademisk 2008 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boken ser på betingelsene for psykososial trivsel for barn i de fire landene i Barentsregionen - Norge, Sverige, Finland og Russland. Forfatterne gir teoretiske perspektiver på barns trivsel, og ser på hvordan disse kan overføres til praksis i skolehverdagen. Eksempler på vellykkede undervisningsopplegg gjennomført i skoler i Nordområdene er nøye beskrevet, slik at de kan være til inspirasjon for andre. Boken egner seg for lærere, pedagoger og beslutningstakere som ønsker å skape et læringsmiljø som fremmer vekst og utvikling, med vekt på psykososial trivsel og flerkulturelt samarbeid. Boken er et resultat av forskningsprosjektet ArctiChilden (2001-2008).

Omtale fra forlaget

Hvordan kan man skape et godt psykososialt oppvekstmiljø med utgangspunkt i naturgitte forhold og næringsstruktur? Denne boken ser på betingelsene for psykososial trivsel for barn i de fire landene i Barentsregionen . Norge, Sverige, Finland og Russland. Forfatterne gir teoretiske perspektiver på barns trivsel, og ser på hvordan disse kan overføres til praksis i skolehverdagen Eksempler på vellykkede undervisningsopplegg gjennomført i skoler i Nordområdene er nøye beskrevet, slik at de kan være til inspirasjon for andre.Barns opptreden speiler i stor grad det oppvekstmiljøet og de omgivelsene de lever i. Til tross for økonomiske, sosiale, kulturelle og etniske forskjeller landene imellom, er det noen felles problemstillinger som kan reises rundt oppvekst og barndom i Nord: Hvilken livskvalitet kan dagens lokalsamfunn tilby? Barns trivsel fremmes gjennom en trygg og omsorgsfull oppvekst, fri for mobbing og med engasjerte foreldre, skole og nærmiljø. Betydningen av dette blir nå lagt mer vekt på i skolen, og undervisningsmetoder relatert til sosial interaksjon, psykososial helse og kunst og kultur blir i økende grad tatt i bruk. Slike metoder for å skape økt trivsel gjennom undervisningen blir beskrevet i denne boken, både ved hjelp av teoretiske perspektiver og praktiske eksempler.Boken henvender seg til lærere, pedagoger og beslutningstakere som ønsker å skape et læringsmiljø som fremmer vekst og utvikling, med vekt på psykososial trivsel og flerkulturelt samarbeid.

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2008

Format Heftet

ISBN13 9788205387102

EAN 9788205387102

Omtalt sted Norge Sverige Russland Finland

Språk Bokmål

Sider 252

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket