Barns rettigheter

en reise

av (redaktør) og Birgit Owe Svihus (oversetter).

Fagbokforlaget 2009 Heftet

Boka fremhever barns rett til anerkjennelse som aktive bi-dragsytere i verden. I denne boken lar forfatterne barnas egne stemmer komme frem i form av tegninger og uttalelser. Forfatterne av denne boka er barn og lærere ved Diana-barnehagen i Reggio Emilia. I 1991 ble den, som representant for barnehagene i Reggio Emilia, utpekt til den beste barnehagen i verden av en internasjonal jury oppnevnt av Newsweek magazine. Parallell italiensk og norsk tekst.

Barns rettigheter en reise «In viaggio coi diritti delle bambine e dei bambini» fremhever barns rett til anerkjennelse som aktive bi-dragsytere i verden. Deres bidrag skjer i interaksjon med andre barn, med voksne, med ideer og med objekter. Slik er de også med på å konstruere sin egen virkelighet og sine egne erfaringer. I denne boken lar forfatterne barnas egne stemmer komme frem i form av tegninger og uttalelser. Dette er også en av de få bøkene hvor Loris Malaguzzi har bidratt med egne tekster. Forfatterne av denne boken er barn og lærere ved Diana-barnehagen i Reggio Emilia. I 1991 ble den, som representant for barnehagene i Reggio Emilia, utpekt til den beste barnehagen i verden av en internasjonal jury oppnevnt av Newsweek magazine. Bidragsytere i boken er Loris Malaguzzi, som er grunnleggeren av Reggio Emilias barnehager, og lærerne Marina Castagnetti, Laura Rubizzi og Vea Vecchi.

Parallell tittel In viaggio coi diritti delle bambine e dei bambini

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2009