Barns fysiske vekst og utvikling

hvordan kan fysisk aktivitet i varierte bevegelsesmiljø stimulere barns fysiske egenskaper?

Cappelen Damm akademisk 2024 E-bok

Barns fysiske vekst og utvikling beskriver barns normale fysiske utvikling fra fødsel til pubertet og viser hvordan variert fysisk aktivitet i ulike bevegelsesmiljø påvirker denne utviklingen. Denne reviderte utgaven omhandler i enda større grad enn tidligere utgaver hvilken betydning kosthold og ernæring har for barns vekst og utvikling. Nytt er også kontrollspørsmål etter hvert kapittel samt illustrasjoner i farger. Boka består av to hoveddeler. Del 1 beskriver barns vekst, utviklingen av barnekroppens organsystemer, energiomsetning og kosthold, mens del 2 gir en innføring i begrepet fysiske egenskaper og inneholder mange praktiske aktivitetseksempler. Dagens barn og unge vokser opp med mange inaktive lekemuligheter. Forfatteren framhever hvilken betydning fysisk aktiv lek har for barns fysiske vekst, utvikling og helse. Boka presenterer prinsipper for trening av fysiske egenskaper og gir mange praktiske eksempler på hvordan variert lek i ulike bevegelsesmiljø kan stimulere barns fysiske egenskaper. Barn er ikke minivoksne, og det er derfor viktig å ta hensyn til det enkelte barns utviklingsnivå ved planlegging og gjennomføring av fysisk aktivitet med barn. Boka er aktuell for barnehagelærer- og grunnskolelærerutdanningene og for andre som arbeider med, eller er interessert i, barn og fysisk aktivitet. Vernepleiere og barnevernspedagoger vil også kunne ha glede av å lese boka.

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 2024