Barnets første leveår

ernæring og utvikling

av (forfatter) og Fanney Antonsdóttir (illustratør).

Spartacus 2007 Innbundet

Boka tar for seg helsen til barnet opp til tre års alder. Boken første fire deler handler om fødselen, barselperioden, amming og ernæring, vekst, utvikling og daglig liv. I bokens siste del gjennomgår sykdomstegn, møtet med legen og de viktigste sykdommene som kan ramme barn i denne alderen. Boken er beregnet på foreldre med barn i den aktuelle aldersgruppen, samt barnehagepersonale og helsepersonell. Med litteraturliste og register.

Denne boka tar for seg alt som angår barnets helse de tre første leveårene. Sentrale temaer er fødselen, barselperioden, amming og ernæring, vekst, utvikling og dagligliv. Men forfatteren går også gjennom sykdommene som kan ramme barn i denne alderen, ulike sykdomstegn og møtet med legen og helsestasjonen. De aller fleste barn fødes friske og raske, men det er godt å vite litt om symptomene på de vanlige barnesykdommene, og noen mer alvorlige lidelser barn kan rammes av, både de barnet er født med, og de det kan kan få senere. Kunnskap kan virke forebyggende mot sykdom og bidra til å forhindre at alvorlige sykdomstegn oversees. Det er en fordel at foreldre kjenner til både normale forhold og tegn på sykdom. Her deler en av Norges fremste barneleger det han kan om barns utvikling og helse på en måte som alle kan forstå. Boka kan leses i sammenheng, men er også et uvurderlig oppslagsverk som det er lett å finne fram i når en raskt må ha svar. Ola Didrik Saugstad leder Pediatrisk Forskningsinstitutt på Rikshospitalet, Norges største forskningsmiljø på barnesykdommer. Han er Norges mest internasjonalt siterte barnelege noensinne og holder foredrag over store deler av verden. Han er engasjert av WHO i kampen for å redusere den globale nyfødtdødeligheten og har mottatt en rekke norske og internasjonale priser for sin forskning om nyfødte og for tidlig fødte barn.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2007