Barnestemmen

et pedagogisk verktøy med hjelpebøker for barn om vonde hemmeligheter

Barnestemmen 2013 Heftet

Bokserien om vonde hemmeligheter er et pedagogisk verktøy bestående av åtte nydelige bøker rettet mot barn og ansatte i barnehage og småskolen. Bøkene selges samlet med veiledningshefte som ett produkt. Produktet har et gjennomført og smakfullt design som pirrer nysgjerrigheten og gjør det lett å bruke både for barn og voksne. Anders Emil Sommerfeldt har illustrert bøkene og Ghost Design har stått for grafisk utforming.

Bøkene gir voksne et viktig verktøy for å snakke om vanskelige tema som vold i hjemmet, seksuelt misbruk, rus, alkoholmisbruk, skilsmisse, psykisk sykdom, tvangsekteskap og mobbing. Barna får nyttige begreper og tro på at det går an å få hjelp når man har det "vondt inni seg". Slike begreper, sammen med troen på at det har en hensikt å fortelle, setter barn i stand til både å beskytte seg selv og til å hjelpe andre barn.

Bokserien anbefales spesielt til alle barnehager, skoler, barnevern og helsestasjoner som skal jobbe forebyggende og med tidlig innsats for utsatte barn. De passer ellers godt for alle andre som ønsker å være trygge voksne og jobbe for barnas beste. Bøkene er godt egnet til å lese med barn helt ned i 3-årsalderen. De kan brukes i samlingsstunder med en større barnegruppe, og i lesestunder med mindre grupper eller ett enkelt barn.

Forlag Barnestemmen

Utgivelsesår 2013