Omtale fra forlaget
Barnehage- og skoleeiere har en gjensidig og lovfestet plikt til å samarbeide for å skape kontinuitet for barna i overgangen fra barnehage til skole og SFO. For å lykkes med overgangsarbeidet må det tilrettelegges for kulturmøter hvor ansatte i skole og barnehage treffes for å utveksle kunnskap og erfaringer. I overgangen fra barnehage til skole skal barn møte en skole som er forberedt og klar for å bygge videre på det grunnlaget barnehagen har lagt. Skolen skal ta utgangspunkt i barnas erfaringer og møte barna der de er i sin utvikling. Det er ikke barna som skal være skoleklare, men skolen som bør være barneklar. Språk, lesing og skriving fungerer som den «røde tråden» i overgangsarbeidet. Innholdet viser til praktiske eksempler, tiltak og arbeidsmåter som kan bidra til trygghet, oversikt og sammenheng. Hvert kapittel har ulike spørsmål som kan brukes i arbeid med barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling. Boken er relevant for alle som har en rolle i overgangsarbeidet. Det gjelder skole- og barnehageeiere, ansatte og ledere i barnehage og skole, og studenter i barnehage- og lærerutdanningen som snart selv skal jobbe med de eldste barna i barnehagen eller de yngste barna i skolen.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2022
Format Heftet
ISBN13 9788283722284
EAN 9788283722284
Språk Bokmål
Sider 93
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket