Omtale fra forlaget
Barnehagelæreren som medforsker er en inspirerende fagbok og praktisk arbeidsbok som retter fokus mot samarbeidende forskning, verkstedsmetodologi og utviklingsarbeid i barnehagen. Sentrale temaer er leke- og læringsmiljø, foreldresamarbeid og ledelse av en lærende barnehage. Forskere fra BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet har sammen med barnehageansatte i Bergen kommune utviklet denne boken. Forskerne redegjør for grunnlaget og teorien bak prosjektet og utviklingsarbeidet. Fem barnehager forteller om egen praksis - det handler om barnehageleders identitet og kvalitetsutvikling, daglig foreldresamarbeid, lekematriell, voksenrollen, utforsking og lek. Forfatterne utvider og videreutvikler skrivesjangre for praksisutviklende forskning, erfaringsdeling og formidling. De utfordrer tradisjonell vitenskapelig formidling ved å inkludere både tradisjonelle fagsjangre og nye faglige fortellende skrivemåter. Samskaping og medforskning har vært sentrale premisser i samarbeidet mellom barnehagene og forskerne. Sammen deler de erfaring der praksis fra barnehager og teori fra forskerne blir bearbeidet – sammen skaper de ny kunnskap! Barnehagelæreren som medforsker henvender seg til alle ansatte i barnehagen. Boken er relevant for undervisning i ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i barnehagelærerutdanningen og for fordypning og etter- og videreutdanning. Den er også interessant for barnehagefeltets mange praktikere som ønsker å utvikle egen og kollegaers kompetanse i det daglige arbeidet med barn og foreldre.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2022
Format Heftet
ISBN13 9788202755720
EAN 9788202755720
Språk Bokmål
Sider 216
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket