Barnehagedidaktikk

en dynamisk og flerfaglig tilnærming

av (redaktør), Tove Lafton (redaktør) og Mari-Ann Letnes (redaktør).

Akademika 2014 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

I det barnehagefaglige landskapet står barnehagelæreren overfor en rekke faglige og praktiske utfordringer. Situasjonen krever at man har en dynamisk og mangfoldig tilnærming til didaktisk tenkning. Forfatterne viser hvordan man kan planlegge virksomheten ut fra en flerfaglig tilnærming. Både allmenndidaktiske og fagdidaktiske perspektiver på barnehagens pedagogikk og innhold løftes frem. Bidragene er basert på nyere pedagogisk forskning og tidsaktuelle barnehagepraksiser. Det doble perspektivet sikrer et samspill mellom forskningsbasert kunnskap og praktiske erfaringer. I boken utdypes sentrale didaktiske begrep som overveiende plasserer seg i en danningsteoretisk tradisjon. Boken er tilpasset barnehagelærerutdanningens ulike kunnskapsområder. Den retter seg mot forskere innen barnehage og didaktikk, lærerutdannere og barnehagelærere som skal lede flerfaglig pedagogisk arbeid i barnehagen. Stig Broström er professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet. Han er utdannet barnehagelærer, cand.pæd. og ph.d. i småbarnspedagogikk og har i en rekke år vært opptatt av og forsket på barnehagens pedagogikk og de første årene i skolen. Tove Lafton er høgskolelektor og stipendiat i barnehagepedagogikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Hun har lang erfaring fra arbeid i barnehage og høgskole på ulike nivåer. Hennes interesseområder er ledelse, refleksjon, barnehagefaglig profesjonsutvikling samt IKT og digitale praksiser i barnehagen med vekt på profesjonsutøverne. Mari-Ann Letnes er førsteamanuensis ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Hun er utdannet produktdesigner, faglærer i kunst og håndverk og ph.d. i pedagogikk. Hun har bred undervisningserfaring og har gjennomført flere forskningsprosjekter knyttet til barns praktisk skapende arbeid og kunst-faglige læreprosesser i skole og barnehage.

Bokdetaljer

Forlag Akademika

Utgivelsesår 2014

Format Heftet

ISBN13 9788232101818

EAN 9788232101818

Språk Bokmål Nynorsk

Sider 269

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

1 bokelsker følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket