Barn, ungdom og teater

fra antikken til det 19. århundre

Tapir akademisk forlag 2001 Heftet

Boken dreier seg om et studium av unge menneskers forhold til teateret gjennom tidene. Drama, teater, skole og pedagogikk er alle greske ord og begrep fra 2500 år tilbake. Forbindelsen mellom disse begrepene har vært tilstede gjennom hele historien. I boken prøver Braanaas å gå inn på teateret som kultisk, kulturell og pedagogisk praksis i vid forstand og undersøke i hvilken grad barn har deltatt som produsent eller respondent i de ulike historiske epokene. Med litteraturliste.

Nils Braanaas Barn, ungdom og teater fra antikken til det 19. århundre Boka dreier seg om et studium av unge menneskers forhold til teateret gjennom tidene. Drama, teater, skole og pedagogikk er alle greske ord og begrep fra 2500 år tilbake. Forbindelsen mellom disse begrepene har vært tilstede sterkt eller svakt gjennom hele historien. I boka prøver Braanaas å gå inn på teateret som kultisk, kulturell og pedagogisk praksis i vid forstand og undersøke i hvilken grad barn har deltatt som produsent eller respondent i de ulike historiske epokene. Boka har følgende hovedkapitler: - Gresk teater - et kultisk festspill - Teater og utdanning i Roma - Middelalderteateret - et religiøst fellesskapsteater - Teatret i renessansen - Klassisisme - Omvurdering av synet på barndommen - Teater og skole. Det 19. århundre Kapitlene innledes med en kortfattet teaterhistorisk framstilling. Så settes søkelyset på barns medvirkning eller fravær i teateret i denne perioden, og på bakgrunn av dette reises spørsmålet om i hvor stor grad teater var en del av barnas oppdragelse og undervisning.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2001