Omtale fra forlaget
Barn og unge har digitale rettigheter. De har rett til å ytre seg og motta informasjon, rett til å bli beskyttet og rett til utdanning. Hvordan fyller vi rettighetene med innhold slik at barna vokser opp og forstår hvordan de skal forholde seg til ny digital teknologi - og utøver etisk bevissthet, digital dømmekraft og digitalt medborgerskap? Vårt svar er å bruke verdigrunnlaget for barnehage og skole som en ressurs. Forfatterne presenterer nye digitale trender, oppdatert forskning, utfordringer med kunstig intelligens, perspektiver på barns identitetsdannelse og ulike syn på aldersgrenser og alderskontroll. Vi gir også råd om hvordan foreldresamarbeidet kan brukes som en verdifull ressurs. Boken gir perspektiver på og diskuterer oppøving av digital dømmekraft gjennom seks innfallsvinkler som er sentrale i verdigrunnlaget for opplæringen: menneskeverd, dannelse, den gylne regel, kritisk tenkning, demokrati og dialog. Denne fagfellevurderte boken er skrevet både til deg som er på vei inn i læreryrket i barnehage og skole, og deg som allerede jobber med barn og unge fra 0-18 år. En viktig ressurs i boken er den praktiske erfaringen som lærere, foreldre og elever har delt med Stiftelsen Barnevakten, som siden år 2000 har formidlet fakta og råd om barn, unge og medier.
Forlag Universitetsforlaget
Utgivelsesår 2025
Format Heftet
ISBN13 9788215062624
EAN 9788215062624
Språk Bokmål
Sider 202
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket