Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken fokuserer på problemstillinger knyttet til barn og unge i terapi, og belyser viktigheten av deres egen deltakelse i behandlingen. Den presenterer forståelsesmåter som kan bidra til at hjelperne bedre kan forstå de unges opplevelsesverden. Bidragsyterne har lang erfaring med behandling av barn og unge og deres pårørende. Med register.
Omtale fra forlaget
Barn og unge i psykoterapi . samspill og utviklingsforståelsesetter fokus på barn og unges behov i terapi og belyser de spesielle problemstillingene knyttet til dette. Boken gir en forståelse for barn og unges utvikling og viktigheten av deres egen deltakelse i behandlingen. Psykologisk behandling av barn trenger både begrunnet teori om hvordan utvikling foregår, og konkrete og utprøvde fremgangsmåter for å få fastlåste utviklingsprosesser i gang igjen. I tobindsverket Barn og unge i psykoterapi møter vi kliniske psykologer som viser hvordan man kan engasjere barn, unge og deres viktige voksne i personlige samtaler og virksomhet som forandrer.Hvilke utfordringer står vi overfor når vi skal bistå barn og unge med psykiske vansker og symptomer? I Barn og unge i psykoterapi . samspill og utviklingsforståelse viser forfatterne hvordan utvikling skjer gjennom samspill. Siden barn og unge både er selvstendige og avhengige, understreker boka betydningen av at barnet selv og de nære pårørende tar del i behandlingsprosesser. Forståelsesmåtene som fremmes i boka, kan bidra til at hjelperne bedre kan se og forstå barn og unges opplevelsesverden og støtte deres egne utviklingsbestrebelser. Sammen med bind II, Barn og unge i psykoterapi - terapeutiske fremgangsmåter og forandring, tar bøkene for seg sentrale spørsmål om hvordan og hvorfor samspill og samtale kan bidra til utvikling og forandring. Redaktørene har lang erfaring fra feltet, og de har med seg bidragsytere med omfattende erfaring fra behandling av barn og unge og deres familier. De fleste er psykologspesialister som i tillegg til eget behandlingsarbeid, driver med fagutvikling, forskning og undervisning. Hanne Haavind er professor i psykologi ved Universitetet i Oslo, mens Haldor Øvreeide er psykologspesialist og driver Institutt for familieterapi og relasjonsutvikling (IFRU) i Os.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2007
Format Heftet
ISBN13 9788205362734
EAN 9788205362734
Språk Bokmål
Sider 336
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket3 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket