Barn med kreft

en medisinsk og sykepleiefaglig utfordring

av (forfatter), Marit Hellebostad (forfatter), Randi Sæter (forfatter), Ann Cecilie Mørk (forfatter), Hanne Bringager (illustratør) og David Keeping (illustratør).

Gyldendal akademisk 2014 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Denne boken er skrevet for sykepleiere i videreutdanning i barnesykepleie og onkologisk sykepleie og for dem som arbeider med kreftsyke barn og deres familier.
Leveringstid 2-3 uker (Print-on-Demand)

Når et barn får kreft, innebærer det en katastrofe for hele familien, deres tilværelse blir snudd på hodet på et øyeblikk. Likevel er det innenfor kreftbehandling av barn at legevitenskapen har gjort noen av sine største fremskritt; minst to av tre barn med kreft blir helbredet, alle kreftformer sett under ett. Det er viktig for forfatterne å formidle at behandlingen av barn med kreft innebærer å ta vare på en hel familie, og at dette krever en utstrakt grad av tverrfaglig samarbeid mellom de ulike gruppene av fagfolk.

Bokens første del gir en redegjørelse for ulike kreftsykdommer hos barn og behandlingsmetoder. Boken tar også for seg barnets og familiens situasjon fra sykdommen oppdages til barnet har gjennomgått behandling. Forfatterne beskriver utfordringer sykepleieren står overfor i møtet med barnet og familien som må leve med en kritisk sykdom over lengre tid. Boken beskriver konkrete tiltak og gir mange tankevekkende eksempler på hvordan sykepleieren kan bygge opp tillit hos barnet og familien og bidra til en følelse av mestring i situasjonen. Det hele er formidlet på en utradisjonell måte, og tegningene i Hanne Bringagers humoristiske og klare strek kaller på smil og ettertanke hos leseren.

Her kan du se programmet En sterk historie fra Ullevål sykehus med forfatterne Hanne Bringager og Randi Sæter.

Innholdsfortegnelse:

Forlag Gyldendal akademisk