Bare barnemat!

riktig kosthold for gravide, ammende, barn og ungdom

av (forfatter), Janne Anita Kvammen (forfatter), Rut Anne Thomassen (forfatter) og Marte Garmann Johnsen (illustratør).

J.M. Stenersens forlag 2010 Heftet

Boken inneholder oppskrifter og informasjon om riktig og balansert kosthold for gravide og barn opp til ungdomsalder. Blant temaene forfatterne tar opp er kosttilskudd, amming, tilvenning til fast føde, vekst, kresne barn, barn med spesielle behov, skolebarn og overvekt, ungdom som trener og vegetarisk kosthold. Har kilde- og emneregister.

Riktig kosthold er viktig for barn og ungdom som skal vokse og utvikle seg. I denne boka får du alt du trenger å vite for å sikre at maten inneholder de næringsstoffene og den energien som den lille kroppen trenger helt fra livets begynnelse til tenårene, samt mange tips til hvordan du kan få barnet ditt til å like sunn og allsidig mat. Forfatterne er eksperter på barn og ernæring. De gir faglig gode råd, praktiske tips, informasjon og oppskrifter. De er oppdatert på ny forskning innenfor temaer som kosthold under graviditet og amming, matvareallergi og sukkedebatten. Boka handler først og fremst om det daglige kostholdet og om hvordan man kan innarbeide gode vaner i en hverdag som ofte er hektisk og full av utfordringer. I tillegg gir forfatterne råd i forbindelse med vanskeligheter knyttet til overvekt hos barn, kresenhet, jernmangel, spiseforstyrrelser med mer. Forfatterne har barn i alderen 2-16 år. Alle tre er klinisk ernæringsfysiologer med bred arbeidserfaring, både innen generell kostholdsrådgivning og for barn med spesielle behov, for eksempel i forbindelse med sykdom.

Forlag J.M. Stenersens forlag

ISBN13 9788272014857