Dette er første boken i serien av tre bøker om Patrik Borgens og hans kamerat Drapsetterforsker Mabel Makuku.
Ingeniøren Patrik Borgens synger på siste verset av sin ingeniørgjerning. Han mimrer over svunne tider helt til han brått en dag får en merkelig telefonoppringning. Patrik Borgens føler noe er galt og vikler seg inn i en verden der korrupsjon, menneskehandel og narkotikatrafikk Florerer.
Tilfeldigheter fører han til Brasil hvor han tidligere har jobbet.
Etterhvert havner han i Sør Afrikas storby Cape Town. En Ukrainer med frynsete rykte bli funnet drep i et basseng og snart føler også Patrik Borgens for sitt liv.
Den lokale Drapsetterforsker Mabel Makuku trer inn på scenen og sammen med Patrik Borgens styres de rett inn i en underverdenen hvor menneskeliv ikke betyr stort. Eventyret fortsetter til Romania i en liten by med navnet Slatina. Det er på ingen måte klart at de kommer helskinnet ut av den utfordringen.
Mørkere blir det ikke, menneskers grusomhet for å gi begeistring, penger og makt kjenner ingen grenser. Sprøytestikkene er mange, de skjøre kroppene higer etter mer, men det er tomt, tomt, tomt. Kjøttetende Farao maur myldrer og mesker seg i levningene. Bare beinrester og knokler blir igjen. Ingen navn, ingen ansikter, det er
uansett ingen som savner dem.

Forlag Bookea

Utgivelsesår 2022