Forlag Grøndahl og Dreyer
Utgivelsesår 1987
Format Innbundet
ISBN13 9788209103944
EAN 9788209103944
Språk Bokmål
Sider 384
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket-Man kan si at folk i dag stort sett er sovende med
hensyn til bevissthet om sitt ansvar.
De tror ikke på muligheten av forandring
( David Bohm )
"en variant av østlig mystisisme"?
-Vel, sier Bohm rolig. Problemet ligger også i samfunnet.
Fordi mennesket har flere dimensjoner; en individuell,
en sosial og kulturell, og en kosmisk totalitetsdimensjon.
De østlige religioner har lagt vekten på menneskets
individuelle og kosmiske sider. Dette avspeiles i de
østlige samfunnenes tendens til stagnasjon, i deres opp-
splitting i små enheter som familier og i den begrensede
samfunnsinteresse. Du vet, vi kan si at både øst og vest
har feilet i utviklingen av et varig og godt samfunn, men
av forskjellige årsaker. Vi kan ikke gå tilbake til Østens
filosofi og religion med den stagnasjonen de har fremkalt.
Det er ikke godt nok. Mens folk fordypet seg i 'helheten',
tillot de kastesystemet og den antikverte urettferdighet.
De snakket om helhet, og utviklet samtidig den mest
ekstreme oppstykking man kan tenke seg. Man kan ikke prate
om helhet og glemme samfunnet og kulturen, hva?
"-Hva med vår egen vestlige kultur?"
-Vesten feiler av andre grunner: Man ville mestre materien,
men samfunnet faller fra hverandre; folk mestrer ikke seg
selv. Jo større teknologisk fremgang, desto større farer
ved slik oppsplitting. Vi trenger en dialog som kan hjelpe
folk til å skape helhet innen seg selv og i underkulturer
som er frigjort fra noe av den vanlige kulturens vekt på
en type rasjonalitet.
Den generelle vestlige kulturen er så irrasjonell at man
nøler med å håpe at noe kan gjøres der, sant? Vi kan ikke
på lang tid håpe å påvirke den britiske, amerikanske eller
russiske regjeringen. Men folk kunne begynne å forandre seg
og sine sosiale forbindelser, skape en ny kultur som ikke er
innfanget i den gamle. Slikt kunne gradvis spre seg og til
sist kanskje påvirke regjeringene.
Vi trenger en forandring i hele tidsånden ..
..Antagelsen om at fortiden gjentar seg bidrar til å hemme
forandringen .. det største onde er mangel på kreativitet;
middelmådigheten. Samfunnet i dag gjør menneskene ukreative.
Jo mer organisert samfunnet blir, desto mer vil folk få en
tendens til å bli mekaniske, gjentagende. .. Troen på at
det ikke nytter å gjøre noe, er den viktigste hindringen ..
_
fra Erik Dammanns bakeoppskrift: "Bak tid og rom"