Bahá'u'lláhs tavler

åpenbart etter Kitáb-i-Aqdas

Bahá'í forlag 2017 Innbundet

Etter at Bahá'u'lláh i Kitáb-i-Aqdas hadde utformet de grunnleggende lovene i sin religionsordning, fremsatte han mot slutten av sitt virke visse påbud og prinsipper som er helt sentrale i hans tro. Han bekreftet på ny sannheter som han hadde forkynt tidligere. Han utdypet og belyste noen av de lovene han allerede hadde fastsatt. Han åpenbarte ytterligere profetier og advarsler og utferdiget tilleggsforordninger som var ment å skulle utfylle bestemmelsene i hans Helligste Bok. De ble nedtegnet i utallige tavler, som han fortsatte å åpenbare helt til de siste dager av sitt jordiske liv ... Disse tavlene, disse veldige og siste utgytelser fra hans utrettelige penn, må regnes blant de mest utsøkte frukter hans sinn har frembragt, og de markerer fullbyrdelsen av hans profetiske virke gjennom førti år."
Seks av de tavlene som er nevnt ovenfor, og som inngår i denne boken, ble etter anvisning fra 'Abdu'l-Bahá oversatt til engelsk og utgitt i 1917 av Bahá'í Publishing Society, Chicago. Denne publikasjonen har lenge vært utsolgt fra forlaget, og innholdet er nå kjent for de fleste bahá'íer kun gjennom utdrag trykket i tekstsamlinger eller sitert
i andre skrifter. Etter hvert som det strømmet stadig flere oversettelser av hellig tekst fra Shoghi Effendis penn, ble det enn videre tydelig at de tidligere oversettelsene meget vel kunne forbedres, både i nøyaktighet og stil.

Det Universelle Rettferdighetens Hus satte derfor i bestilling den foreliggende utgivelsen, som Huset beskriver som nok et forsøk på å gjengi Bahá'u'lláhs uforlignelige ytring i en adekvat engelsk oversettelse. I alle de tilfeller der noen del av teksten allerede var blitt oversatt av Beskytteren, er hans oversettelse benyttet.

Forlag Bahá'í forlag

Utgivelsesår 2017