Back2School

manual for intervensjon ved bekymringsfullt skolefravær

av (forfatter), Kristia Bech Arendt (forfatter), Christina Magni Kjerholt (forfatter) og Kirsten Jannike Hemmer (oversetter).

Stiftelsen psykiatrisk opplysning 2022 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Bekymringsfullt skolefravær har mange og ofte sammensatte årsaker. Back2School (B2S) er et behandlingsprogram som møter denne utfordringen med en grundig kartlegging av den enkelte elevs situasjon - og en systematisk innsats der riktig intervensjon kan hjelpe barn og unge tilbake til en regelmessig skolegang som de trives med.

Denne manualen er en ny, gjennomrevidert utgave av den opprinnelige Back2School RCT-manualen som ble benyttet i forbindelse med en studie av effekten av Back2School-programmet i Danmark i perioden 2016-2019.

I den vitenskapelige utprøvingen ble Back2School benyttet sammen med et dansk kognitivt atferdsterapeutisk program, Mind My Mind, som inneholder moduler med evidensbaserte metoder for intervensjon. I denne utgaven er disse metodene en integrert del og manualen kan derfor anvendes som et selvstendig behandlingsverktøy.

Gjennom prinsipper fra kognitiv atferdsterapi arbeider veilederen og familien sammen om å identifisere og løse utfordringene ved hjelp av trinn for trinn-tiltak.

Valg av metoder baseres på:
kunnskap fra besvarelser på spørreskjema
en forsamtale med barnet og foreldrene
en kasusformulering som B2S-veilederen og familien utarbeider i fellesskap.
På denne måten er intervensjonen skreddersydd til det enkelte barn og til den enkelte families behov.

I B2S spiller også skolen en viktig rolle, blant annet ved at nøkkelpersoner på skolen tildeles bestemte ansvarsområder overfor barnet.

Programmet består av 11 møter mellom barnet, foreldre og veileder med hjemmeoppgaver mellom alle sesjonene, tre skolemøter og vedlikeholdsmøter etter avsluttet program.

«Erfaringene fra arbeid med barn og unge som har skolefraværsproblematikk tilsier at behovet for både kompetanseheving og en målrettet måte å jobbe på er stort, for dette er kompliserte og sammensatte problemstillinger.» (...) Alle hjelpetjenester og skoler som jobber opp mot elever som har et skolefraværsproblem kan ha utbytte av denne

Bokdetaljer

Forlag Stiftelsen psykiatrisk opplysning

Utgivelsesår 2022

Format Heftet

ISBN13 9788277862514

EAN 9788277862514

Språk Bokmål

Sider 304

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

0 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket