Båtpromille

Fagbokforlaget 1999 Innbundet

Boken tar opp en rekke tolkningsspørsmål som Lov av 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter aktualiserer. De objektive og subjektive vilkårene for straff samt straffereaksjonene og enkelte prosessuelle spørsmål drøftes. Boken retter seg mot de som kommer i befatning med promillebestemmelsene for båtførere, enten som påtalemyndighet, advokat eller dommer. Har litteraturliste.

Ved lov av 26. juni 1998 nr. 47 om fritids- og småbåter ble det innført en fast promillegrense på 0,8 for førere av båter som er mindre enn 15 meter, og som drives frem med motor eller seil. For større båter gjelder den veiledende promillegrensen på 1,5 som med utgangspunkt i straffeloven § 422 andre ledd er etablert i rettspraksis. Boken tar opp en rekke tolkningsspørsmål som loven fra 1998 aktualiserer. De objektive og subjektive vilkårene for straff samt straffereaksjonene og enkelte prosessuelle spørsmål drøftes. Det gis i tillegg en oppdatert oversikt over promillebestemmelsen som gjelder for båter over 15 meter. Også her behandles de objektive og subjektive vilkårene for straff, straffereaksjonene og noen prosessuelle spørsmål. Boken retter seg mot de som kommer i befatning med promillebestemmelsene for båtførere, enten som påtalemyndighet, advokat eller dommer. Men boken vil også være nyttig for andre som har behov for å få en oversikt over de aktuelle bestemmelsene. Asbjørn Strandbakken er cand.jur. og er førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1999