Båteierboka

håndbok for eiere og førere av fritidsbåter og mindre fartøyer

av (redaktør).

Norsk maritimt forl. 2006 Heftet

Boken gir deg kunnskap om navigasjon, sjømannskap, manøvrering av båt, vær og vind, førstehjelp, sjøveisregler og fortøyning og knop. Den inneholder tabeller og oversikter over lanterneføringer, fyrkarakterer, sjømerkesystem, flo og fjære, vindhastigheter, fart, fonetisk alfabet og morsekoder. Du finner forklaringer på ord og utrykk som brukes på sjøen, og enkle måter å regne om kilometer til knop og sekundmetere på. Boken er skrevet både for erfarne sjøfolk og nybegynnere.

Norges mest solgte bok for båtfolk finnes nå i ny og utvidet utgave. Her finner du det meste du trenger å vite om navigasjon, sjømannskap, manøvrering av båt, vær og vind, førstehjelp, sjøveisregler og fortøyning og knop. Båteierboka er et leksikon for alle som ferdes på sjøen, med nyttige tabeller og oversikter over lanterneføringer, fyrkarakterer, sjømerkesystem, flo og fjære, vindhastigheter, fart, fonetisk alfabet, morsekoder og mye mer. Du finner forklaringer på ord og utrykk som brukes på sjøen, og enkle måter å regne om kilometer til knop og sekundmetere på. Du får også nyttige tips om alt fra gode matskjell og tilberedelse av skalldyr og fisk til hvordan du kan kjøle ned en pils uten kjøleskap på varme dager. Kjenner du signalflaggene eller anropssignalene for VHF? Ingen fare, også dette finner du i Båteierboka. Båteierboka er skrevet slik at både nybegynnere og erfarne sjøfolk kan ha glede av den. Er det én bok du bør ha om bord så er det denne.

Forlag Norsk maritimt forl.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788290319439