Azbuka

lærebok i russisk

Fagbokforlaget 2012 Heftet

Denne læreboken er skrevet spesielt for innføringsemnene i russisk ved universitetene i Norge. Beregnet arbeidsomfang er ca. 20-30 studiepoeng. Boken egner seg først og fremst for studenter som har undervisning med lærer, men også personer som leser russisk på egen hånd og andre interesserte vil ha glede av boken. Boken tar for seg de viktigste fenomenene innen russisk grammatikk og gir en helhetlig innføring i språket. Boken legger større vekt på systemer og grammatiske strukturer enn de fleste andre innføringsbøker. I tillegg til grammatikk, inneholder hver leksjon lesetekster og oppgaver, samt oversettelsesøvelser. Noen av lesetekstene er sammenhengende tekster eller dialoger, andre er enkeltsetninger som illustrerer grammatiske fenomener. Mange ord og fraser gjentas mange ganger, både i tekstene og i gloselistene. Dette er gjort bevisst i tråd med overbevisningen om at "gjentagelse er læringens moder". Lydfiler til tekstene i boken vil bli gjort tilgjengelig elektronisk. Trond G. Nordenstam er universitetslektor i russisk språk ved Institutt for litteratur og språk, Universitetet i Oslo.

Forlag Fagbokforlaget

Språk Flerspråklig