Axolotl roadkill

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Oktober 2010 Innbundet

16 år gamle Mifti bor sammen med sine halvsøsken Edmond og Annika i Berlin. Faren er kunstner og en fjern skikkelse, og hennes alkoholiserte mor er død. Mifti har bestemt seg for ikke å bli voksen. Sammen med sine sosietetsvenner lever hun et selvdestruktivt liv, preget av rus, festing og sex. Deler av teksten har forfatteren hentet og delvis bearbeidet fra kilder som bøker, sanger, filmer og blogger.

Mifti er seksten år. Etter at hennes alkoholiserte mor døde tre år tidligere, har hun delt leilighet midt i Berlin med sine halvsøsken Annika og Edmond. Faren er en fjern skikkelse som har nok med seg selv, sine elskerinner og sine innbringende kunstprosjekter. Her er en familie som har penger og kultur, og dyrker nådeløse karakteristikker av hverandre og av omverden når de møtes. Mifti har bestemt seg for ikke å bli voksen. Den begavede tenåringen dropper ut av skolen og glir inn i et liv der sex og dop er i sentrum. Sammen med Ophelia henger hun rundt på de hotteste klubbene og går på de villeste partyene. Samtidig lider hun av ulykkelig kjærlighet til den mye eldre Alice, og fantaserer om nærhet og hardhet. Mifti ser sin egen selvdestruksjon. Hun både hater den og kjæler for den, og ikke minst analyserer hun den. .

Forlag Oktober

Omtalt sted Berlin