Au-da, nå er jeg der igjen

historier om å bli bevisst sin manglende bevissthet

Espolins bokforl. 2006 Innbundet

Med denne boken ønsker forfatteren å gjøre leseren bevisst viktigheten av å bli bevisst sin manglende bevissthet. Han belyser temaet gjennom forskjelllige historier. Gjennom alle historiene utgjør to begreper et bakteppe, nemlig bevissthet og autentisitet.

Bokens tittel henspiller på det utrop mange av oss ville ha kommet med, hvis vi i en situasjon plutselig blir bevisst at vår atferd skyldes manglende bevissthet. To begrep utgjør den røde tråd i boken, nemlig bevissthet og autentisitet, eller kanskje riktigere sagt: mangel på bevissthet og autentisitet. Boken begynner med et kapittel om at vi kan velge vår atferd, selv i situasjoner hvor vi påstår vi handler utfra en spontan impuls - dvs uten en bevisst tanke bak.. Andre tema dreier seg bl.a. om hengivenhet, eller viktigheten av å være bevisst, for virkelig å kunne gi-seg-hen, om hvordan en eiendomsrett over partneren sniker seg ubevisst inn i et parforhold, om forledres ubevisste "nakketak" på barna, om den ubevisste frykt for å vise følelser, om hvordan vi ubevisst unngår eller omgår det sterke barnet, om å være alene og tidvis ensom, om de "tosommes" ubevisste ekskludering av de single, om ubevisst atferd i forbindelse med sykdom, død og begravelser. Gjennom 33 kapitler og et 60-talls historier skildrer forfatteren hverdagssituasjoner som tvinger leseren til å tenke igjennom; - hva med min egen bevissthet og min egen evne til å være autentisk eller "helt ut ekte". Det siste begrepet belyser forfatteren bl.a. ved å reise spørsmål som: - Er vi autentiske, når vi i operaen eller teateret gir stående applaus? - Er vår sjenerøsitet autentisk, eller er den uttrykk for et egosentrert behov om å få anerkjennelse - om å få ros for å være snill-pike/snill-gutt? - Er det å bryte familietradisjoner uttrykk for utakknemlighet - eller for autentisitet?

Forlag Espolins bokforl.

Utgivelsesår 2006